söndag 2 november 2014

Om en dröm och ett bibliotek i hemmet

Ända sedan jag som liten såg Skönheten och Odjuret har jag drömt om ett bibliotek i stil med det som visas i filmen. Nu har gått så lång tid sedan jag såg Skönheten och Odjuret att jag inte längre kommer ihåg filmens handling, men bilden av ett underbart bibliotek sitter kvar på näthinnan.
Förra veckan upptäckte jag pinterest och där hittade jag så mycket inspiration till mitt drömbibliotek. När jag har jobbat ett par år och förhoppningsvis har bildat en familj och kanske har en del pengar vill jag gärna bo i en herrgård eller ett riktigt gammalt hus. I ett sådant hus tänker jag att det finns plats för ett sånt där magiskt bibliotek som är högt till tak, har många sköna fåtöljer att läsa i och tusentals böcker. Det är dock många år kvar till jag bor i ett stort hus och därför har jag försökt hitta ideér på hur man hitta den perfekta hembiblioteks-känslan i ett litet utrymme.
Detta inlägga ska innehålla blandade bilder på både det där magiska bibloteket, men också mer realistisk inspiration. Let's get started!

Så här såg biblioteket i Skönheten och Odjuret ut:






En väldigt stor dröm i bilder:


Denna bilden ska vara tagen på ett bibliotek i Oxford, så mycket kärlek till den platsen (även om jag aldrig har varit där). Raderna av gamla böcker och jordgloberna är perfekta.



Här älskar jag den runda formen. Det ger en ombonad och mysig känsla, samtidigt som det ger möjlighet till att släppa in mycket ljus. 






Fem olika bilder på böcker i långa rader, balkonger, trappor, arbetsbänkar och fotöljer. 
Jag ryser bara av att titta på bilderna. Föreställ dig att spendera timmar i ett sånt bibliotek. Att en lugn söndag strosa runt bland böckerna och välja en gammal bok om äventyr. Att kunna ta med sig boken till din favoritfotölj vid fönstret som vetter mot trädgården. Att sitta där hela dagen med boken och en kopp te samtidigt som regnet smattrar på rutan. 
Det är min dröm. 


När jag ser den här bilden tänker jag direkt: Visst kan inget bibliotek vara komplett utan en lönndörr?"



Sista bilden är på ett "läsnät" som jag kallar det. Detta ser perfekt ut, med möjlighet till många positioner så du inte blir trött i armarna, ryggen eller rumpan (sexual innuendo not intended). Förhoppningsvis går det också att använda som studsmatta, så man kan göra av med lite energi ibland. 

Nu har jag pratat om min stora dröm ett tag. But lets face it, hur troligt är det att jag kan köpa ett hus stort nog att rymma ett bibliotek som dessa? Inte alls troligt, tyvärr. Dock finns det ju stora möjligheter att skapa en mysig stämning och plats för böcker på ett litet utrymme också.

En mer realistisk dröm i bilder:





Har man bara ett fönster, men nästan ingen plats är detta ett perfekt alternativ.





Att ha en stege vid bokhylla bidrar så mycket till den där magiska bibliotekskänslan. 




Även om man inte har en stege tycker jag det är underbart att bara fylla en hel vägg i vardagsrummet på böcker från golv till tack. 


Det här inlägget blev långt och ganska annorlunda från något annat jag har gjort, men jag älskar det så mycket. Att skriva detta gör min dröm mycket mer verklig och det känns underbart. Hoppas ni är fler än jag som blir helt tagna av dessa bilder! Om det är någon av er som läser detta som själv har ett bibliotek hemma är ni varmt välkomna att dela med er. Lämna en kommentar och berätta eller skicka en bild till bokkram@gmail.com 

Josefin













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar