lördag 26 april 2014

Äventyr på Stadsbiblioteket i Göteborg


Hej! Först och främst vill jag bara tacka för alla ni som läser vår blogg, vi blir så förvånade när vi ser hur många som läster och kommenterar våra inlägg. Tack så mycket!

(Inlägget är från början skrivet av Matilda, sen har jag lagt till kommentarer i kursivt. Vi pratade även igenom vad vi tyckte innan, så där Matilda har skrivit "vi" så håller jag med.) 

Göteborgs stadsbibliotek har byggts om, och i onsdags (på Världsboksdagen) slogs dörrarna upp till det nya och ombyggda biblioteket. Idag efter skolan åkte vi därför dit för att kolla in och rapportera till er vad vi tyckte.


Såhär ser biblioteket ut från utsidan: 
















Det här hittar du i de 4 våningarna!



Det här var den väldigt mysiga barnavdelningen, med gosiga mattor på golven!

Vi vandrade runt ett tag på den stora barnavdelningen, där det fanns böcker för de väldigt små men också för 14 åringar (gillar dock inte att sätta ålder på böcker - alla böcker är till för alla, om det inte är allt för hemskt osv) Här hittade jag en bok som både Josefin och jag älskade när vi var yngre:


En väldigt fin bok, som jag kommer ihåg den i alla fall!
Sen hittade vi en glashiss, väldigt cool, som påminde oss om glashissen i "Kalle och Chokladfabriken" av Roald Dahl, och vi kände ett stort behov av att ta kort:



Josefin fotograferar Hissen.

Och sen kom vi till ungdomsavdelningen (som kallas Dynamo). Men, det var en besvikelse. Jag hade föreställt mig ett mysigt rum med många boktips, och en liten hörna där man kunde sätta sig och läsa eller plugga. Men, det kändes mest stelt och sterilt där inne. Det fanns många böcker, men vi båda upplevde att det inte heller var så organiserat. Så, ungdomsavdelningen var en besvikelse, men resten av biblioteket var bra!



Ungdomsavdelningen var verkligen inte så som jag hade föreställt mig, det är inget ställe jag känner att jag vill återvända till för att hitta böcker. Då gillar jag ungdomsavledningarna på Majornas och Frölunda bibliotek mer. Det var tur att Matilda och Emma var med på denna bilden, för Dynamo hade så himla tråkig atmosfär:   



Dynamo hade dock fixat en fin hylla med böcker
om HBTQ och genus, we like!



















Även om vi inte var så nöjda med ungdomsavdelningen så fanns det mycket annat fint, t.ex. barnavledningen som Matilda redan har nämnt. Här är lite bilder jag tog på fina platser runt om på bibblan: 


Jag är inte särskilt bra på fotografi och det är väldigt svårt att fånga känslan på ett stort ställe som detta. Det hände saker överallt och fanns många olika vinklar och hyllor (surprise!). Det nya stadsbiblioteket var ljust och fräscht, med måååånga böcker. Om jag gick det med mycket tid skulle jag nog lätt kunna spendera en hel dag där med att bara kolla på allt. Två känslor som biblioteket inte riktigt lyckas fånga är persolighet/närhet och mysighet. Även om det är bra för att hålla många böcker är det inte den plats där jag helst skulle vilja krypa upp och försvinna in i en bok. Men om man gillar stora eller mindre bibliotek är ju upp till var och en, det känns fortfarande bra att det finns ett bibliotek som har lite annorlunda stil är andra jag har besökt.  


I svenskan har vi nu börjat med svensk litteraturhistoria, och jag blev tilldelad Hjalmar Söderberg som författare jag ska forska om - och läsa en av hans verk. Därför passade vi på att undersöka kvaliteten på personalen i biblioteket, och frågade efter tips hos personalen. Just den vi fick hjälp av hade inte så mycket koll, men hon var säkert bättre på något annat område än just Hjalmar Söderberg. I alla fall, jag fick tag i min bok:


"Martin Bircks ungdom" heter den, och utspelar sig i Stockholm kring slutet av 1800-talet. Det ska bli intressant att läsa den, eftersom det är en bok jag inte annars skulle läsa.


Där är min bok också! "Vägen under stjärnorna" av Moa Martinson. Det fanns massor med böcker av Moa, men jag tyckte att denna hade en så underbar titel. Det stod dock inget på baksidan, så jag får bara hålla tummarna att innehållet också är bra!

Dessutom var de nya maskinerna då man skulle låna och lämna böcker väldigt moderna, då man bl.a. kunde välja att inte få ett kvitto (bra för miljön - jag gillar!). I alla fall, sedan gick vi ut i solen och såg att biblioteket erbjöd en balkong så att man kunde sitta utomhus och läsa, och där tror jag att ni kommer hitta mig x antal gånger…


Balkongen, eller en del av den i alla fall.


Det här var våra åsikter på det nya biblioteket, men alla tycker ju olika, så om du har chansen får du åka dit själv och se vad just du tycker!
Kram Matilda och Josefin

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tänkte bara lämna ett boktips, eftersom du ska läsa Hjalmar Söderberg. Jag läste "Doktor Glas" i gymnasiet och den var verkligen jättebra. Har ännu inte läst om den (tog studenten samma år som ni föddes!) men det ska bli. :) Hans andra böcker är säkert också bra (inte läst...) men vill man vara på den säkra sidan ska man läsa "Doktor Glas". :)
    Och en liten kommentar till Matilda om en tidigare kommentar ... Det låter som ett fantastiskt livsmål att jobba för Unicef eller Amnesty! Jag hoppas att du når ditt mål och att du gör skillnad! :)
    Kram på er!

    SvaraRadera
  2. Hej! Åh, tack så mycket för tipset! Kanske läser den också efter "Martin Bricks ungdom"! :)
    Tack så mycket!! Vad glad jag blir :D
    Många kramar från Matilda!

    SvaraRadera