måndag 12 maj 2014

Recension av The Great Gatsby

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
Utgiven 1925.
Klassiker.

Handling: Boken är ganska kort och handlar om en sommar i New York på 20-talet. Berättaren är själv med i boken och han skriver som att han återberättar den här sommaren efter att den har hänt. Eftersom boken är så kort vill jag inte avslöja för mycket av handlingen, men det är en spännande kärlekshistoria som innehåller många olika sorters relationer och även mycket funderingar kring livet.

Mitt omdöme: Att läsa klassiker på engelska är inte alltid det lättaste, språket är ju direkt taget ut den tiden och det är många ord som man inte lär sig i skolan idag. Eftersom The Great Gatsby är skriven på 20-talet var den i alla fall lättare än Tom Sawyer (utspelar sig kanske år 1850), men jag hade lite svårt att hänga med ibland. Inte bara på grund av språket, men också för att det ibland stod väldigt mycket på en gång. Det kunde vara långa meningar och ett krångligt händelseförlopps som förklarades på ett sätt som jag tyckte var luddigt.

Förvånande nog så gillade jag The Great Gatsby. Efter att ha hört mycket positivt kring filmen så trodde jag inget annat än att boken skulle vara bra, dock var jag inte så säker att den skulle vara min typ av bok. Mest oroad var jag över språket, men eftersom den är på drygt 100 sidor tänkte jag att jag nog klarar det ändå. Och det hade jag rätt i! Som jag nämnde var det ibland svårt att häng med, men trots det tyckte jag om boken. Språket tyckte jag också jättemycket om, vilket jag själv är förvånad över. Men det låg något vackert och speciellt över den här boken som gjorde att det, för mig, blev svår att inte gilla den. The Great Gatsby är både spännande och intressant, med mycket som händer. Ofta så är skeptisk mot kortare böcker för att jag tycker att man missar delar, dock förvånade The Great Gatsby mig med att faktisk kännas lagom lång. Eftersom jag gillade den hade jag såklart inte haft något emot att läsa mer, men när The Great Gatsby var slut var historien komplett och författaren lyckas få in väldigt mycket information på få sidor.

Jag vill rekommendera denna boken till alla som: intresserar sig för klassiker, gillar 20-talet, tycker om att läsa om relationer eller vill ha en kortare bok att läsa.

Betyg: 4/5.

/Josefin

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta är min första recension på väldigt länge, så jag tar gärna emot respons. Hur tycker ni att man bäst lägger upp en rececsion? Jag tycker det är skönt att skriva av mig efter att jag har läst en bok, men vet inte alltid hur jag ska göra det på bästa sätt. Så om ni har några tips eller tankar kring recensioner får ni gärna kommentera dem (eller länka till inlägg på andra bloggar som tar upp just det!).