torsdag 13 november 2014

The people of forever are not afraid

Hej finaste läsare! Hoppas ni alla har det härligt där ute i kylan och regnet :) Som tur är kan ju böcker ge en lite extra värme! För några dagar läste jag ut boken The people of forever are not afraid, och här har ni min recension på den:


















Titel: The people of forever are not afraid
Författare: Shani Boianjiu (detta är hennes debut)
Antal sidor: 312
Publiceringsår: 2013
Språk: Engelska (finns även på svenska som "Det eviga folket är inte rädda")

Boken utspelar sig i nutida Israel och vi följer de tre 18:åringarna Yael, Avigash och Lea som nyss rekryterats till armén. De tre tjejerna är barndomskompisar, och vi läser om deras barndom och vänskap, som ofta kopplas tillbaka till när de sedan växt upp längre fram i boken. De hanterar de psykiska och fysiska ansträningarna som armén för med sig på olika sätt, genom närhet och sex eller distans och våld eller att drömma sig bort. De möter död och tårar, men även kärlek och ibland ett gott skratt. Och kanske hittar de tre barndomskompisarna tillslut varandra igen, trots allt de gått igenom.

Jag hittade denna boken på Stadsbiblioteket och tyckte att den verkade intressant, och eftersom frågan är så aktuell. Jag ville få en större förståelse för konflikterna i Israel/Palestina, och hur det faktiskt är att leva mitt i den. Shani Bouianjiu skriver otroligt fint och väver in minnen och drömmar snyggt i själva handlingen. Det är en väldigt bra debutbok, och jag ser fram emot fler böcker från henne. Dessutom är det skönt att läsa från ett annorlunda perspektiv än den amerikanska, vita, kvinnan/mannen, och vidga sina vyer. Något som dock var lite negativt med boken var att det tog ett tag innan jag "lärde" känna de olika tjejerna och eftersom det inte stod vems perspektiv man läste ifrån (utan man behövde förstå det själv), vilket skapade smått förvirring i början för mig. Men senare lärde jag mig olika kännetecken till de olika karaktärerna, som minst sagt är karismatiska, och då blev det lättare!
Boken har fått många olika priser, och utsågs bl.a. av Sydsvenskan till en av 2013 bästa böcker, vilket jag tycker är väldigt roligt, och det förtjänar den!

Boken passsar dig som är kring 14 år och uppåt, eftersom konflikterna är brutala och vissa delar var svåra att förstå. Den passar även dig som gillar en vanlig bok ur ungdomars perspektiv eftersom det är den delvis handlar om. Jag vill alltid förespråka icke-våld, och tycker inte om särskilt våldsamma böcker, men den här "fungerade" ändå för mig.
Jag ger boken 4/5!
Stora kramar från er Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar