måndag 5 januari 2015

Bokkram's christmas challenge dag 12 (Josefin)

12. En bok som ger dig riktig julkänsla 

Flickan med svavelstickorna av H.C. Andersen

Det är ingen hel bok, utan en novell/saga, men när någon säger jul och bok i samma mening tänker jag alltid på denna. Kanske låter det hemskt, men jag tycker att det är en så stark berättelse. Har bara hört den en eller två gånger och ändå kan jag komma ihåg den väl.

Flickan med svavelstickorna är alltså en kort saga om en ung fattig flicka i en stad på jul, mer än så kan jag egentligen inte säga utan att avslöja hela berättelsen. Rekommenderar absolut att ni läser den om ni inte har gjort det!

Jag påstår inte att sagan har massor med julkänsla, men jag förknippar den stark med jul i alla fall.


_____________________________________

Detta är utmaningens sista inlägg, det har varit roligt att skriva, så jag hoppas ni har tyckt det har varit roligt att läsa!
Stort tack också till de som deltog i utmaningen, Tova och Jana. Om någon har deltagit som vi har missat, lämna gärna en kommentar så vi kan spana in era inlägg!

Kram Josefin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar