måndag 7 april 2014

Den sämsta boken du har läst under det senaste året - 30 days of books challenge

I våras hade jag tema ”deckare” i skolan och jag läste När döden kom till Pemberly av P.D. James. Jag skulle säga att detta var en av de sämre böckerna jag har läst då hela boken var helt ointressant. Den hade fina miljöbeskrivningar som var uppmålade i en väldigt vacker miljö (den engelska landsbygden), men det kan inte väga upp det faktum att jag tyckte boken var jättetråkigt. Kanske beror det på att jag inte gillar deckare särskilt mycket, men När döden kom till Pemberly kändes inte spännande alls. Under låg- och mellanstadiet läste jag en hel del lättlästa deckare, typ fem-böckerna och Dalslandsdeckarna och jag måste säga att de känns mer spännande än den här boken. Dock är jag ingen expert på hur man bygger upp spänning eller hur en riktigt bra deckare ska vara, så mitt omdöme på När döden kom till Pemberly är inte det bästa att lita på. 
En viktig sak att nämn om den här boken är att det är fristående fortsättning på Stolthet och Fördom av Jane Austen. Den här boken är skriven långt senare och av en annan författare, så det är kanske mer av en fanfiction än något annat. Men hur man än benämner det så används i alla fall Stolthet och Fördoms karaktärer i boken. Jag har inte läst Stolthet och Fördom och jag vet inte om det är en fördel eller nackdel. När jag läste förstod jag vad som hände ändå, men jag kan tänka mig att man känner en större dragning till karaktärerna om man redan känner dem. Eller så blir det tvärtom, P.D. James kanske har förändrat dem helt och då blir boken en ännu större besvikelse för dem som älskar Elizabeth och Mr. Darcy.    


   
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar