lördag 19 april 2014

En bok som du tycker är underskattad - 30 days of books

Serien om Sebastian Darke av Philip Caveney. Jag vet inte om man kan kalla den underskattade, men den har fått mindre uppmärksamhet än den förtjänar. Den är en fantasyserie som, precis som titeln säger, handlar om Sebastian Darke. I en påhittad värld med mäktiga kungar, pirater och pratande djur så ger sig Sebastian ut på olika äventyr i flera böcker. Är lite osäker på hur många böcker det finns i serien, men jag har läst tre och jag är ganska säker på att det finns fler. Om jag skulle läsa  böckerna idag är det inte säkert att jag skulle gilla dem alls, men för en 12-årig fantasyälskar var de perfekta och därför tycker jag det är synd att de inte verkar ha nått ut till fler läsare. Trots att det var flera år sedan jag läste böckerna tänker jag ibland på vissa scener och tänker att jag faktiskt borde läsa om i alla fall den första boken.

Jag vet att jag köpte alla de här böckerna när jag sålde jultidningar. Jag sålde i tre år och varje år hade det kommit en ny bok, det var väldigt praktiskt för mig, haha. Dock har jag aldrig sett dem i bokhandel eller sett att någon har skrivit om dem. Det är inte heller en sådan bok som alla pratar om och undrar när den blir film. Kanske finns det en anledning till det, men det kan ju också bara vara så att det inte har fått en tillräckligt stor push ut i djungeln av böcker från början och ifall det är fallet tycker jag det är tråkigt. Fler unga bokslukare eller fantasyläsare hade nog kunnat ha mycket nöje av Sebastian Darke-serien. Författaren är brittisk, men jag har inte heller sätt att böckerna skulle vara mer populära där.


Men, men, jag gissar att alla böcker man läser inte kan vara säljarhits. Jag ska njuta av att kunna ha boken lite som mina alldeles egna vän istället. GLAD PÅSK på er alla ♥ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar