tisdag 1 april 2014

Ett bokomslag du gillar - 30 days of books challenge

Papertowns

Det är dag ett och det känns inte svårt alls att skriva dagens inlägg, jag vet precis vilket bokomslag som är min favorit! Den här versionen av Papertowns av John Green: 


Den här boken införskaffade jag i USA, utan att läsa på baksidan av boken eller innan veta vad den handlade om. Jag hade innan tänkt på att jag ville ha en bok av John Green och när jag såg omslaget visste jag direkt att det var den boken jag ville ha.
När man dras till en bok på grund av omslaget, då är det riktigt bra! Jag gillar Papertowns för att den är ljust i färgerna, men inte blek eller tråkig. Designen känns verkligen passade till hela bokens tema, utan att vara för uppenbar. Det är inte en bild på bokens huvudperson eller liknande, men nu när jag har läst boken kan jag precis förstå varför omslaget ser ut som det gör.Kartor och vissa speciella städer spelar en stor roll i boken och därför känns det så rätt att se en del att visa det med nålen nedstucken i en karta. Jag gillar också hur den stora röda nålen gör att blicken dras till omslaget.
Om man ska gilla ett omslag är det viktigt att det väcker en känsla, en undran om vad som ska hända i boken, och det gör detta omslaget av Papertowns för mig. Känslan av nyfikenhet och undran tycker jag skapas genom att kartan blurras ut mot kanterna. Jag vill veta vad som händer längre bort om man följer kartan  vidare och också om man kollar närmare på staden där nålen är fastsatt.
Något som känns väldigt viktigt på omslag, som finns här, är att texten inte tar upp allt. För att jag ska gilla ett omslag vill jag kunna fantisera och fundera utifrån omslaget och jag tycker att en bild eller teckning ger mer plats för det än en stor text.
                                                                                                            

 /Josefin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar