söndag 25 maj 2014

En försenad påskpresent

På påsk så fick jag ett presentkort av mina föräldrar för att kunna köpa en bok och nu har jag äntligen tagit tag i det hela och varit i bokhandeln. Först gick jag till våran lokala bokhandel, för små oberoende affärer är yay!, men de hade tyvärr inget jag kände så mycket för. Jag gillar att läsa på engelska och de få  ungdomsböcker som fanns på engelska hade jag redan läst (papertowns och Harry Potter, lol). Därför gick jag istället till science fictionbokhandeln, den är helt underbar och jag visste att du skulle ha något jag gillade. Science fictionbokhandeln finns i Göteborg, Stockholm och Malmö och är den bästa bokhandeln jag vet. Förutom böcker har de massa spel, dvder och nördiga grejer till Harry Potter, Doctor Who, Star Wars osv. När jag går till sf-bokhandeln kan jag vara därinne hur länge som helst utan att köpa något, jag bara kollar på allt.

Men idag skulle jag ju faktiskt köpa en bok, så jag tänkte köpa en jag hade kollat på flera gånger. Boken heter Rivers of London och jag hörde talas om den genom att en tjej på youtube, Tanya Burr, pratade om att hon läste den och tyckte om den. På grund av namnet och den fina framsidan fastnade boken direkt i mitt huvud, utan att veta vad den handlar om. Jag vet fortfarande inte riktigt vad den handlar om, men på baksidan står det:
" 'I used to be a probationary constable in that mighty army for justice known to all right-thinking people as the Metropolitan Police Service, and to everyone alses as the Filth...'
Meet DC Peter Grant. He will show you his city. But it's not the capital that you all see as you make your way tube to bus, from Elephant to Castle. It's a city that under its dark surface is packed full of crime. And of magic. A city that you never sespected...
Grant's story stars when he tries to take a witness statement from a man who is already dead. And takes him down atwisting, turing centuries' old mystery that reckons to set modern London on fire..."

Jag älskar London och fantasy är en av mina favoritgenrer, så jag tror jag kommer gilla den har boken! Att jag inte hört så mycket om den gör den extra spännande, då har jag inte så mycket forhoppningar och kan bli helt överraskad.

Som ni ser på bilderna har jag ju dock köpt tre böcker, jag köpte nämligen hela serien på en gång. Dels så var det ett bra pris på den och dels så var framsidorna så fina. Att ha kompletta serier stående i bokhyllan är så snyggt tycker jag och att köpa alla på en gång gör att jag kan vara säker på att få alla med samma rygg/framsida. Att ha en hel serie, men att böckerna är i olika utgåvor är så frustrerande. Nu hoppas jag verkligen att böckerna är bra, eftersom jag har alla tre!
/Josefin






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar