tisdag 30 december 2014

Bokkram Christmas Challenge Dag 6 (Matilda)

'"Böckerna du fick i julklapp, om du fick några. Annars, de som du önskade dig"

"Det står ett rum här och väntar på dig" Berättelsen om Raol Wallenberg. Av Ingrid Carlberg.

Denna fick jag av min moster, och den ska bli intressant att läsa (dock är den på 690 sidor eller något sådant) eftersom jag är intresserad av människorättsfrågor och vill jobba med det i framtiden. 













"En tid för mirakel" av Karen Thompson Walker. 
Detta är ännu en dystopi-bok, men dock är inte huvudpersonen kring 16 år (som vi är vana vid ;)) utan istället 11 år. Mats Strandberg (delvis författare till Cirkeln-triologin) tipsade om denna bok på sin Instagram, så jag blev intresserad. 













"I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig" av Christina Waldén.

Denna har jag velat läsa länge, dock verkar den rätt hemsk (men det är ju så verkligheten ser ut i många länder världen över), så när jag får en lucka i min lilla bokplanering ska jag läsa den. 

(Och kanske kan den ge mig inspiration till en novell jag håller på skriver på just nu.) :)














Jag fick även "Jag saknar dig, jag saknar dig" av Peter Pohl och Kinna Girth. Eftersom den handlar om två tvillingsystrar, där den ena dör plötsligt, så är jag lite rädd att läsa den eftersom jag själv har en tvillingsyster. Men, vem vet, det kanske kan göra att jag värderar min fina syster ännu mera eftersom hon faktiskt lever här och nu. (När vi ändå talar om min syster, hon fick "Allt jag säger är sant" av Lisa Bjärbo i julklapp, vilket är en otroligt härlig bok av en härlig författare!)

Stora kramar från er Matilda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar