lördag 13 december 2014

To all the boys I've loved before av Jenny Han

Hej finisar! Förlåt att det inte vart så mycket uppdatering på sistone, både Josefin och jag har haft väldigt mycket i skolan, men nu börjar det lunga ner sig smått i alla fall. 
För ett tag sedan läste jag To all the boys I've loved before, och här får ni min recension på den:




















Titel: To all the boys I've loved before
Författare: Jenny Han
Antal sidor: 288 
Utgivningsår: 2014
Språk: Engelska

Ändå sedan första gången 17:åriga Lara-Jean blev kär, har hon skrivit kärleksbrev till varenda en av pojkarna hon tyckte om. Där skrev hon allt hon tyckte om, om honom, och även ting som hon störde sig på hos honom, tankarna kom rätt från hjärtat till pennan. Men, hon skickade aldrig någon av breven. Tills en dag, då någon har skickat ut alla breven, och hennes liv blir en röra fylld av pinsamma möten i skolkorridoren, missförstånd och rykten. Men i slutändan kanske dessa brev för något gott med sig?
                                                                 ⊱⦁⊰  
Jag tycker mycket om Jenny Hans tidigare böcker, serien "Sommaren jag blev vacker", och var därför förväntansfull på denna. Jag tyckte att den var en underhållande och mysig bok, men den hade inte den där speciella gnistan som lämnade mig "speechless". Dock tyckte jag om att fokusen inte bara låg på Lara-Jeans förälskelser, utan även på hennes relation med hennes storasyster Margot. Margot har alltid vart den duktiga systern, och när hon flyttar ut för att börja på college, känner Lara-Jean ett stort ansvar att fylla den rollen och hon känner sig inte tillräcklig. Deras relation ändras när Margot flyttar ut, både till det bättre och det sämre, men det var intressant att läsa om, dels eftersom jag har en egen syster. 
Något annat som är bra att det inte är ytterligare en vit person som huvudperson, utan att Lara-Jean har koreanskt ursprung, vilket gjorde att man som läsare fick delvis uppleva hur limiterad man blir på Halloween (Cho Chang är enda alternativet, ungefär), men även olika koreanska traditioner som familjen försöker hålla kvar i efter mammans död (som var från Sydkorea). Vi behöver fler mångkulturella böcker, nu får det vara slut på vithetsnormen (och hetereo-normen) i alla böcker, tycker jag. 
Det var även en rätt hög igenkänningsfaktor i den, då hon inte har världens högsta självsäkerhet direkt, vilket jag tror alla tonåringar kämpar med varje dag, och därför är det bra att författarna inte bara förbiser den aspekten. 

Jag rekommenderar boken till dig som vill ha en enkel, mysig och romantisk bok att läsa. 
Av mig får boken 3/5 i betyg, för en trevlig bok men som inte var särskilt unik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar