måndag 19 januari 2015

Jag ger dig solen av Jandy Nelson

Hej finisar! Matilda här. Hoppas allt är bra med er, just nu är jag på toppenhumör då jag lyssnar på The 1975 :)
Igår läste jag ut denna boken:
OBS: Lägg märke till detta vackra omslag. Tack. 


















Titel: Jag ger dig solen (I'll give you the sun)
Författare: Jandy Nelson
Antal sidor: 380 s
Utgivningsår: 2014

Såhär står det på baksidan: Noah och Jude är tvillingar, bästa vänner, och olika som natt och dag. Han vill hellre måla av världen i sitt skissblock än att leva i den, medan hon kastar sig ut i de högsta vågorna tillsammans med surfkillarna. Alla vill vara Judes vän, ingen vill vara Noahs. Tills Brian dyker upp, Brian som samlar på meteoriter och får Noahs kropp att vibrera. Men så inträffar det otänkbara - en tragedi som slår tvillingarnas liv i spillror. Och allt förändras.
Tre år senare pratar tvillingarna inte längre med varandra. Noah har slutat att måla och Jude har blivit en ensamvarg. Hon försöker ställa allt som gått fel till rätta, vilket sammanför henne med en excentrisk skulptör och en kille med världens snedaste leende. Och tvillingarnas liv vänds upp och ner, igen.

DET HÄR EN AV DE BÄSTA BÖCKERNA JAG LÄST. Så, nu fick jag det sagt. Den är unik, färgsprakande, spännande, underhållande, griper tag i en, har vackra metaforer, sorglig och tar upp stora frågor i livet.
Jag har läst Jandy Nelsons tidigare bok Himlen börjar här och den tyckte jag väldigt mycket om, så när jag såg att hon kommit ut med en ny bok lånade jag den genast (och dessutom handlade den om tvillingar, vilket jag själv är).
Perspektivet skiftar mellan 13:åriga Jude och Noah, och när de är 16 år. Jag tycker att det lätt kan bli lite "hastigt" när man läser från många olika perspektiv men här lyckas det jättebra då man är i ett perspektiv rätt länge som gör att man får lära känna karaktären bra. Dessutom skapar det spänning då man får lite förvarningar vad som kommer att hända/har hänt i berättelsen. Ett effektivt sätt att skapa en gripande berättelse som man inte vill sluta läsa. Jag har verkligen vart klistrad till den här boken de närmsta dagarna. Dessutom är det fräckt att se hur de två påverkas av "händelsen som jag ej vill spoila", och hur deras roller skiftar kraftigt. Det har Jandy Nelson lyckats superb med att skriva!
Jag blir även så imponerad av de båda tvillingarnas konstnärs-talang, och önskar att jag själv kunde göra sådant vackert.

Denna bok passar dig som gillar ungdomsböcker som har det där lilla extra! Jag ger den en solklar 5/5.

Stora kramar från er Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar