torsdag 21 augusti 2014

Legend av Marie Lu

Hej bästa läsare! Här har ni en recension från (ytterligare) en av böckerna jag läste i sommar:



















Legend av Marie Lu
Antal sidor: 291
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska

I landet Republiken som motsvarar USA:s västkust (i framtiden), bor June och Day. June är Republikens underbarn och trots att hon bara är 15 år blir hon anställd hos militären. Day är också 15 år, men är istället landets mest eftersökta brottsling, och har växt upp i slummen. När Day anklagas för mordet på Junes bror, tar June upp jakten på brottslingen som är "omöjlig att fånga". De har all världens anledningar att hata varandra, men tillsammans upptäcker de att det största hotet kanske inte alls är varandra utan Republiken, och de upptäcker hur långt Republiken är villiga att gå för att dölja sina mörka hemligheter.

Den här boken läste jag ut på mindre än en dag och jag ville bara fortsätta läsa för att se hur Day/June klarade sig ur olika knippor och upptäckte hemligheter.
Marie Lu är en duktig författare, och jag fascineras över alla ledtrådar som placerades ut som sedan knyts ihop i slutet, som får mig att känna mig lite dum att jag inte tänkte på det själv. Både Day och June är otroligt smarta, och jag önskar att jag var lika observativ som dem. Men jag störde mig lite på att karaktärerna var lite för perfekta. De hade knappt några brister, vilket känns rätt osannolik. Men när man skriver är det lätt att man skapar en karaktär där man plockar massa bra egenskaper och sätter ihop dem, och vips har man en härlig karaktär som man tycker om. Jag har lite det problemet när jag skriver, men jag försöker forma karaktären så att det blir sannolikt ändå. Men det får man öva på, och Marie Lu får göra precis som hon vill!
Speciellt June ändrades, för i början var hon lite snobbig och såg med förakt ner på de fattigare människorna i slummen, men så fick hon själv uppleva detta och det ändrade hennes synsätt, vilket jag tror behövs för många i vår värld idag.
I alla fall, det var en cool bok som passade mig; fylld av action, romantik, dystopi, kamp mot orättvisa och modiga hjältar/hjältinnor.
Det finns en fortsättning som heter Prodigy, som har kommit ut på svenska (jag är taggad).
Och Legend ska bli film, av samma skapare från Twilight.

Många kramar från er Matilda


2 kommentarer:

  1. Åh, ska Legend bli film?! Vad himla bra! Läste den och Prodigy i somras och jag älskar dem! Framför allt Legend kunde jag inte lägga ifrån mig.
    Och när det gäller perfekta karaktärer tänkte jag skriva något himla (!) filosofiskt. Är det inte lite en brist i sig att vara perfekt? Det är på något vis bristerna som gör en mänsklig och om man inte har några så ... Och så finns det ju ett talesätt som går ungefär: "Avundas ingen hans lycka, ty du känner inte hans dolda sorg." Så det kanske kryper upp brister hos de perfekta karaktärerna så småningom. Som vanligt tänkte jag inte så mycket på att de var perfekta, jag bara läste! :)
    Ska väl snart sätta tänderna (ögonen?) i Champion, men då tar ju serien slut så jag drar mig lite för det...

    Ha det bäst fina Matilda och Josefin!
    Kram från Gabriella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul att du tyckte om Prodigy! Det var en väldigt intressant tanke, och jag tror jag håller med dig!
      Jag vet mycket väl om den känslan då man bara vill läsa vidare, men vill fortfarande att den inte ska till slut, en läsares dilemma ungefär :)
      Ha det underbart med, fina du!
      Tack så mycket för din kommentar, det glädjer oss jättemycket :D
      Många kramar från Matilda

      Radera