måndag 11 augusti 2014

The Bone Season av Samantha Shannon

Recension-dags:


















The Bone Season av Samantha Shannon
Antal sidor: 452
Utgivningsår: 2013
Språk: Engelska (den finns även på svenska då den heter Drömgångare)

The Bone Season är en dystopi och fantasy-bok. Året är 2059, och Paige jobbar som "drömgångare" i Londons kriminella delar. Paige kan bryta sig in i andras "drömlandskap" och få ut information och hemligheter. Men enligt hennes pappa och Scion (regeringen) jobbar hon på en syre-bar. 
Men så förändras allt då hon blir tillfångatagen och förd till Sheo 1, en koloni där personer med talanger, som hon används som slavar åt folket "Rephaim". Hon rycks ifrån sina vänner i London, sin pappa och sin frihet. Hon vill hem, men vilka kan hon lita på i detta nya, hemska ställe och vilka har modet att våga stå upp mot orättvisorna? 

I början hade jag svårt att komma in i boken, för det var många ord jag inte förstod och det var lite klurigt med alla karaktärer och hur samhället såg ut. Men, efter några fler sidor kom jag lättare in i den och jag fastnade. Boken är fylld av spännande scener (jag kunde inte läsa snabbt nog), men som den lilla romantiker jag är längtade jag efter mera kärlek i boken. 
Samantha Shannon har verkligen lyckats skapa en otrolig värld, och jag önskar att hon kunde låna en bit av hennes otroliga fantasi till mig. Tänk alla ord, platser, folk och ting hon kommit på och vävt en värld utav. Jag önskar att jag kan vara så duktig en dag!
Via minnen och tillbakablickar får man lära känna Paige bättre, och varför hon är som hon är, vilket jag tyckte om. Jag uppskattar när man får en stor bild av huvudpersonen, och när det känns som om man känner den personen och de andra karaktärerna. Det var också intressant att se hur olika karaktärer förändrades genom bokens gång, och hur de alla reagerade på stället de alla var inlåsta på. Vissa behandlades olika, och man kan koppla det till dagens samhälle då en stor andel människor lever i fattigdom, medan det samtidigt lever så många människor i överflöd. 

Boken passar dig som gillar fantasy, dystopier och action. Och även om jag inte vanligtvis brukar vara ett superfan av fantasy, tyckte jag att The Bone Season var väldigt bra -  och smått beroendeframkallande. 
En unik och bra bok! Den får 4/5 av mig. 

Många kramar Matilda

PS. Det finns en fortsättning som heter The Mime Order, som har kommit ut på engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar