torsdag 17 april 2014

En bok som du vill gilla, men inte kan komma in i - 30 days of books

Skolböcker! Det här låter jättekonstigt, men jag gillar verkligen att lära mig saker. Mycket av det vi pratar om och gör i skolan tycker jag är intressant och när jag spelar frågesportspel vill jag kunna briljera. Detta betyder att jag gärna hade läst alla skolböcker, om jag hade kunnat. Men jag kan inte. När jag tar upp en skolbok och försöker läsa så tar min hjärna bara stopp och jag får jättesvårt att ta in det jag läser. Även om jag är intresserad av det vi lär oss i skolan, så gillar jag inte skolan särskilt mycket. Läxor är helt sjukt tråkigt och att bli tvingad till att göra något 6 timmar om dagen lockar mig inte. Så när jag tar upp en bok i vetskapen om att jag måste lära mig det jag läser så går det inte, jag börjar tänka på andra saker direkt. Att läsa andra faktaböcker kan gå bra, ifall det är ett ämne som intresserar mig, men skolböcker är helt omöjligt.  
Förutom att det är svårt för mig att läsa skolböcker av den anledningen att de är just skolböcker, så tycker jag nog inte att böckerna är så bra skrivna i alla fall. Det känns som att det borde finns så många roligare sätt att få fram fakta, än att bara ha sida upp och sida ner med rakt-på-saktext. Jag förstår att det handlar om att skolböcker måste hålla sig till en kursplan och berätta på ett sätt så att så många som möjligt förstår, men hade det varit fler smårutor och "pratbubblor" eller något liknande, hade det känts betydligt roligare att läsa. För min del tar jag också bättre in information när det finns någon slags historia i det hela, så att man kan fantisera och måla upp en bild av det man läser. Hade fysikboken blandat förklaringar med historier där saken de förklarar tas upp tror jag att det skulle blivit lättare att komma in i den.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar