torsdag 15 maj 2014

Martin Bircks Ungdom av Hjalmar Söderberg

Hej fina läsare! Nu har jag läst ut Martin Bircks ungdom, som jag läste eftersom vi läser svensk litteraturhistoria i skolan. Här har ni min recension av den:

Titel: Martin Bircks ungdom

Författare: Hjalmar Söderberg (1869-1941)

Första utgåvan: År 1901, den jag läste trycktes år 2007.

Antal sidor: 141 s

Genre: Klassiker, Delvis självbiografi

Boken handlar om Martin Birck (inte så svårt att gissa) och hans uppväxt. Han växte upp i en rätt fattig familj i Stockholm, och vi följer hans första skoldagar och hans nervositet. Ur unga Martins ögon ser vi bl.a.  julaftnar, kyrkor och långa gudstjänster, ett gammalt Stockholm och elaka typer i "elementarskolan". Sedan spolas tiden fram tills Martin står med sin vita mössa och är smått förvirrad, och kastas ut i vuxenvärlden. Han får tampas med ekonomin, dödsfall och kärlekstrubbel. Men även fester, unga drömmar och ett vackert Stockholm. Martin tycker om att skriva dikter, träffa flickor och ta långa promenader. Han funderar mycket och tankarna vandrar ofta iväg till många olika ting.

Jag tycker att det vart en rätt mysig bok, då jag fick se ett äldre Sverige och se hur en persons uppväxt kunde se ut vid den tiden. Jag tyckte särskilt om då man läste ur barnets Martin perspektiv då allt skildrades lite naivt men vackert. Hans tankar berättar om vintern och sommar, om alla grannbarnen och deras hyss och barns härliga syn på världen. Något som är intressant är att den äldre Martin Birck är ateist, och början av 1900-talet var en tid då man började ifrågasätta religioner och sätta mer fokus på det vetenskapliga. Det var intressant att läsa hur detta höjde ögonbryn hos många människor genom boken, och hans mod att våga tro på något annorlunda och vara öppen med det. I boken blandas både lekfullhet och allvar, sorgligt och glatt. Martin hade vackra tankesätt , och här tänkte jag att ni skulle få läsa ett citat ur boken som jag tyckte var intressant:
"Elden på härden var på väg att dö ut. Han var den, som borde tända den nya flamman. Han kände, att det är detta de gamla, när livet eljest förlöper normalt, har rätt att begära av de unga: att få se kedjan fortsätta, ett nytt hem och barnbarn att gunga på knät. Det är så naturen har anordnat det, den strävar över allt efter att dölja döden med nytt, ungt liv, liksom vi själva döljer liken under blommor, förintelsen blir lättare att nalkas så"
Det var också kul att ta del av den svenska litteraturhistorien, då jag inte läst så många svenska klassiker förut. Det är en rekommendation!

Ha en härlig helg! Många kramar från Matilda :)

Psst: Visste du att Hjalmar Söderberg skrev nazismkritiska artiklar till Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, som var en väldigt stor tidning på den tiden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar