söndag 11 maj 2014

Tankar mitt i geografiboken

Hej hopp! Jag sitter här och pluggar geografi inför SO-nationella prov och läser om familjeplanering, och hur man kan minska barnafödandet i U-länder. Då kommer jag och tänka på boken Oönskad av Gemma Malley (2009) som jag läste för länge sedan. Året är 2140 och ett nytt läkemedel gör att man kan leva för alltid, men när man tar emot läkemedlet får man lova att inte skaffa barn. Men, vissa barn föds ändå och blir oönskade, och det är huvudpersonen Anna. De oönskade barnen hamnar på speciella barnhem och ska tjäna resten av folket. Men vad händer då ett barn börjar tänka utanför gränserna och vägrar se på sig själv som mindre värd?
 Jag kommer ihåg att det var en väldigt intressant och bra bok, och får lust att läsa om den! Det var en intressant syn på framtiden, som kanske kan bli sann? Förhoppningsvis inte! Om du inte läst den än, är det en stark rekommendation :)
Någon mer än jag som läst den?

















Förlåt för detta korta inlägg, jag kände att jag bara behövde dela med mig av dessa tackar som dök upp mitt i plugghysterin! 
Ha en trevlig söndag fina läsare! 
Många kramar från Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar