tisdag 17 juni 2014

Sommarläsning och tips!

Hejsan! Idag tänkte jag dela med mig av min sommarläsning, och ge tips till dig vad du kan läsa! Sommaren är, enligt mig, en av de bästa tiderna på året att läsa böcker på. Så, då kör vi igång!



Böcker jag vill/ska läsa i sommar:
* If I stay och Where she went av Gayle Forman
* Legend av Marie Lu
* The selection av Kiera Cass
* The Bone Season/Drömgångare Samantha Shannon
* Also known as av Robin Benway
* Me before you av Jojo Moyes
* Fault line av Christa Desir
* Another little piece of my heart av Tracey Martin
* These broken stars av Amie Kaufman & Meagon Spooner
* The promise of amazing av Robin Constantine
* The ask and the answer av Patrick Ness

Dessa böcker ska jag då förhoppningsvis läsa då jag och min familj  är ute och seglar i ca fem vekor, och då brukar det finnas gott om tid att läsa! Vi får bara hoppas att vår båt inte sjunker på grund av min  tunga resväska ;)

I alla fall, här har jag suttit ihop lite tips till dig, goa läsare!

Tyckte du om The fault in our stars? Läs då:
Maybe one day  av Melissa Kantor
Papertowns/Pappersstäder  av John Green
Blindsided av Priscilla Cummings
Will Grayson, Will Grayson av David Levithan & John Green
Jag, En av David Levithan

Tyckte du om Divergent och The Hunger Games? Läs då:
How I live now av Meg Rosoff
Iron Fey Series av Julie Kagawa
Awaken av Jamie Guerard
The time keeper  av Mitch Albom
Angelfall av Susan Ee
Ready player one av Ernest Cline

Tyckte du om The perks of being a wallflower? Läs då:
Reality Boy av A.S. King
This song will save your life av Leila Sales

Tyckte du om Sommaren jag blev vacker? Läs då:
Nantucket Blue av Leila Howland
Twenty Boy Summer av Sarah Ockler
The summer I wasn't me av Jessica Verdi
The summer of letting go av Gae Polisner

Tyckte du om Sarah Dessens böcker? Läs då:
The things you kiss goodbye av Leslie Connor
Signed, Skye Harper av Carol Lynch Williams
Don't call me baby av Gwendolyn Heasle
Miss Fortune Cookies av Lauren Bjorkman
Tragedy Paper av Elizabeth Laban

Tyckte du om Systrar i jeans? Läs då:
The here and now av Ann Brashares
Stealing Parker av Mirnada Kenneally
Better of friends av Elizabeth Eulberg

Tyckte du om The last song? Läs då:
Returning to shore  av Corinne Demas
The summer I found you  av Jolene Perry

Vill du inte läsa skönlitteratur, utan kanske något annat? Läs då:
The beauty myth av Naomi Wolf
David and Goliat: Underdogs, Misfits and the art of battling giants av Malcolm Gladwell
I know why the caged bird sings av Maya Angelou (självbiografi)
Living dolls, the return of the sexism Natasha Walters

Tyckte du om Torka aldrig tårar utan handskar? Läs då: 
Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt

Alla dessa boktips har jag samlat upp från olika bokbloggar jag följer, t.ex. denna, som jag sen lagt ihop till en lista. Även några personliga favoriter är också med i listan! Jag ursäktar om majoriteten av boktipsen är på engelska, jag läser mestadels engelska böcker och bokbloggarna jag läser är mest engelska! Men många av böckerna finns säkert översatta till svenska :)

Hoppas ni fick många tips från detta inlägg, och att ni får en härlig sommar med många böcker! Ge mig gärna respons på vad ni tyckte om böckerna :)

Många kramar från Matilda!

PS: Jag åker ut och seglar den 5 juli, och eftersom vi kommer vara i Europa så kommer det bli svårt med internetuppkoppling, så det blir nog svårt att uppdatera här på bloggen. Josefin kommer också resa runt och vara på läger m.m. tror jag, men vi får göra vårt bästa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar