lördag 6 september 2014

The Maze Runner av James Dashner

Hej världens bästa läsare! Nu är det äntligen helg, och jag har klarat ännu en vecka i gymnasiet (woop woop). Här får ni en recension på The Maze Runner som jag läste i somras:


















The Maze Runner av James Dashner
Antal sidor: 374
Utgivningsår: 2009
Språk: Engelska

När Thomas vaknar upp i hissen är det enda han kan komma ihåg är sitt förnamn. Inte hans föräldrar. Inte hur han kom dit. Inte ens hans efternamn. Men han är inte ensam.
När hissdörrarna öppnas välkomnas han av andra tonårskillar som bor i "The Glade", ett litet ställe omringat av en stor labyrint. Varje morgon öppnas de stora stendörrarna till labyrinten och "the Runners" springer hela dagen runt för att hitta en väg ut. Varje månad dyker en ny kille upp från hissen, men något ändras efter att Thomas kom dit. För första gången kommer en tjej, och hon och Thomas är sammanbundna på något vis. Tillsammans kanske de har en lösning, men det gäller bara att hitta modet och kämpa mot sina egna minnesförluster. Men en sak är säker, allting har förändrats…

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om The Maze Runner, den hade sina väldigt spännande delar och intressanta stunder, men jag hade hela tiden känslan av att det inte kändes verkligt/äkta. Jag vet ju att storyn är påhittad och allt det där, men något jag älskar med böcker är att de just adopterar in en i dess värld och då är det som boken blir verklig. Men i den här boken kom jag inte riktigt in, för det var som om Thomas känslor inte var på riktigt och "kopplade" inte med mina, så att jag kände vad han kände.
Men, jag fortsatte att läsa för jag behövde veta hur allt skulle lösa sig och varför de alla skickats dit. (Nu ska jag inte spola något här) men den stunden kom aldrig riktigt, och jag förstod inte slutet till 100.
Men det finns fortsättningar, The Scorch Trials och The Death Cure. Jag får se om jag läser dem!
Boken var alltså inte min "cup of tea", enligt mig saknade den något. Men alla tycker olika!

Boken passar till dig som gillar science-ficton, action och mysterium. Här har ni trailer till filmen som ska komma, om ni vill se:



Ha en gosig helg! Idag ska jag springa ett lopp där pengarna går till kvinnor och flickor i en by i Kenya. Flickorna får bl.a. mensskydd för de missar ofta en stor del av deras skolgång när de har mens, och kvinnorna får utbildningsmaterial. Det ska bli väldigt kul att springa! 

Många kramar från er Matilda. Berätta gärna vilka böcker ni läser för tillfället, och gärna hur era skolor är! Är nyfiken på våra fina läsare :) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar