lördag 3 januari 2015

Bokkam's Christmas Challenge Dag 10 (Matilda)

"Ett juligt bakverk att avnjuta medan du läser i jultid"

Jag älskar pepparkakor och lussebullar (och de tillsammans är även gott!), men jag tänkte skriva om något mindre vanligt. Jag är inte jättebra på att baka, så därför valde jag ett rätt enkelt bakverk, och även med billiga ingredienser så att fler har möjligheten att baka den:

(Inte min bild)

Ingredienser

 2 dl

  • 3 msk ljus sirap 
  • 1 1/2 msk socker 
  • 1/2 tsk salt 
  • 200 g sötmandel (200 g = 1 påse)

Så här gör du

  1. Sätt ugnen på 175°C. 
  2. Rör ihop sirap, socker och salt i en stekpanna. Låt blandningen koka ihop ett par minuter.
  3. Blanda ner sötmandeln. Ställ in pannan i ugnen på mellersta falsen i ca 15 minuter (eller häll ut mandlarna på en bakpappersklädd plåt och ställ in den). Rör om med en gaffel efter halva tiden.
  4. Häll över nötterna på ett bakplåtspapper. Separera nötterna från varandra med en gaffel och låt svalna. (Var försiktig så att du inte bränner dig.)
Tips
Godisvarianter
Chokladdoppade mandlar: Doppa de kanderade mandlarna i smält mörk, vit eller mjölkchoklad. Varirera man dem genom att vända vissa i kakao får man ännu fler sorter. Att doppa de kanderade mandlarna i smält choklad är ett perfekt juljobb för barnen.

Konfekt: Tryck fast en kanderad mandel på en chokladdoppad mandel så blir det till en dubbel konfektbit.


Lycka till! Kram Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar