söndag 4 januari 2015

Bokkram's christmas challenge dag 8, 9, 10 & 11 (Josefin)

Förlåt för att jag inte har lagt upp som jag skulle de senaste dagarna, ibland kommer livet helt enkelt i mellan. Hoppas ni förstår :)

8. Favoritjul på Hogwarts 

Harrys fjärde år på Hogwarts har de en julbal. Det här är absolut min favorit i filmerna, men det är en bra jul i boken också. Det är så magiskt vackert och stämningsfullt. Tycker det är tråkigt att de inte alltid har julbal på Hogwarts!



I sista boken slutar julafton hemsk och juldagen, där man firar i England, är ju helt förskräcklig. Men julaftonskvällen när Harry och Hermione kommer till Godric’s Hollow rör mig djupt. De upptäcker att de är jul, det är första gången på flera veckor de märker av "den vanlig världen", livet utanför att leta efter horrocruxer och Harry får se sina föräldrars grav för första gången. Det kapitlet är så bra skrivet och ger mig riktig julkänsla.


9. Favoritjul med Astrid Lindgren 

Jag älskar jul i Bullerbyn, det är verkligen en drömjul för mig. De är flera barn som springer runt tillsammans och de får både god mat, bra stämning och fina julklappar. Det är inget märkvärdigt med det hela, men ändå så speciellt. 

Överhuvudtaget tycker jag att Astrid skriver magiska jular. Jag är nöjd med hur jag firar min jul, men de där perfekta jularna i röda stugor på landet, täckta med snö, är något jag alltid kommer sakna att jag inte har fått uppleva. 


10. Ett juligt bakverk att avnjuta medan du läser 

Lussebullar är en klassiker som alltid går hem för mig, men det slår inte knäck! Knäck är mitt favoritgodis och jag tycker det är praktiskt med något man inte behöver tugga på eller så när man läser. Du slipper sträcka ut handen efter kakan hela tiden och kan koncentrera dig på boken istället. 



11. Bästa boken du har gett någon i julklapp 

Så svår fråga, varför skrev jag den? haha. 

I år så fick min lillebror Fantastiska vidunder och vart man hittar dem av Newt Scamander/J.K Rowling och det är en bok jag är väldigt nöjd med. Som jag har förstått det trycks den inte på svenska längre, men jag hade turen att hitta den i second hand-bokaffär, därför känns den extra rolig. 

Kram Josefin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar