torsdag 10 april 2014

30 days of books - Dag 10

10. Nämn tre fantastiska filmer baserade på böcker.

Senast som igår såg vi Divergent, men jag skulle inte säga att den var en fantastisk bok filmatisering, men den var väldigt bra! De jag istället skulle säga var fantastiska är nog:

Boktjuven som kom ut den 28 februari här i Sverige, och som regisserades av Brian Percival (han har även regisserat delar av Downtown Abbey TV-serien!). Jag älskade boken med hela mitt hjärta, och filmen var en väldigt bra adaption (heter det så?)! Jag tyckte om att Döden fortfarande var berättaren av historien, men han var inte fullt lika delaktig i filmen som boken (t.ex. Dödens prat om färger m.m), men jag förstår att det kan vara svårt överföra det snyggt till filmen. Vissa delar av filmen kändes dock lite för ”amerikanska”, som t.ex. med lite produktplacering i slutet. Men det var en väldigt bra film och jag och Josefin grät, det gjorde jag också när jag läste boken! Som sagt, en väldigt bra bok med en väldigt bra film!




Nästa film/bok tar jag faktiskt Sir Arthur Conan Doyles böcker om Sherlock Holmes, till BBC TV-serie som jag älskar. Det är ju inte en film, men varje avsnitt är ca 1,5 timmar så det blir nästan som filmer! Doyles böcker utspelar sig kring 1890-1900 talet (tror jag) och BBC serien utspelar sig i nutid, och jag tycker det är en väldigt bra och cool version av böckerna. Det har kommit ut tre säsonger nu av Sherlock, och det ska troligtvis komma ut en fjärde säsong. Om du inte redan ser på serierna, rekommenderar jag den verkligen! Den är alltså baserad på Doyles böcker (första boken kom ut år 1881) och anpassar den till nutid. Sherlock Holmes spelas av Benedict Cumberbatch och John Watson spelas av Martin Freeman.
Av böckerna har jag läst ”A study in scarlet” och ”A scandal in Bohemia”, vilka var bra skrivna men fångade inte mitt intresse sådär som vissa deckareböcker gör. Men när jag såg på Sherlock och just de avsnitten, var de väldigt spännande och jag föredrog faktiskt den modernare Sherlock Holmes. Det är något med den serien som verkligen lyckats fånga mig, och många andra!



Okej, en sista! Jag kommer på några filmer som jag sett, men där jag inte läst boken, som var väldigt bra. T.ex. ”Schindler’s list”, ”The Shaw Shank Redemption” och ”Sagan om Ringen serien”.
Istället kom jag på en bok jag älskade, som ska bli film. ”The fault in our stars” av John Green, som har biopremiär i USA 6 juni men i Sverige 22 juni. Alltså har jag inte sett filmen än, men jag älskade boken och filmtrailern till filmen som kommit! Så detta var ju inte världens bästa film/bok jämförelse, men jag kom inte på något annat för stunden :)  Boken var väldigt fin, underbar och rolig och jag älskade John Greens sätt att skriva! Jag kan lägga upp en recension på boken om ni vill!  Om ni vill se filmtrailern får ni den här:

En mer film som jag ser fram emot är Mockingjay Part 1, från boken ”Mockingjay” av Suzanne Collins (den sista boken i Hunger Games triologin). Trailern till Part 1 kommer i april, alltså snart! Boken älskade jag dock inte av hela mitt hjärta, men den var fortfarande bra. 
Jag ser också fram emot Insurgent, fortsättningen av Divergent som kom ut i år. Så, det är bara ett år kvar till Insurgent (kommer ut 20 mars 2015).






Kram Matilda! Kommentera gärna vad ni tycker :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar