fredag 11 april 2014

Tre hemska filmer baserade på böcker - 30 days of books

Jag vet att min familj skulle se tv-serie en ö i havet när jag var liten, kanske fem år, men jag började gråta redan i första scenen och kunde inte försätta kolla. För mig var det hjärtskärande att de två systrarna inte fick bo tillsammans och ville inte sluta gråta. Sedan gick åren och jag läste boken många många gånger, jag visste alltid att tv-serien fanns men det blev aldrig så att jag såg den. För kanske tre år sedan (kan ha varit fem år sedan också, min tidsuppfattning är lite borta haha) fick jag jag hela tv-serien på dvd och såg den såklart. Och det finns nog bara ett ord som kan beskriva serien: besvikelse.
En ö i havet kommer alltid var en av mina favoritböcker och jag ville verkligen att serien skulle vara bra, men den var bara konstig. En karaktär som jag tycker var jätteviktigt var spårlöst försvunnen, en annan karaktär framställdes motsatt beskrivningen i boken och en av systrarna (huvudpersonerna) bytte skådespelare halvvägs in.





Nästa filmatisering jag tänkte "hata" lite på är Twilight-serien (jag har sett nästa hela 1:a, delar av andra och typ halva tredje), och framför allt New Moon, för det är den jag kommer ihåg mest som superdålig. När New Moon gick på tv var det nog första gånger jag stängde av tv:n för att filmen var så dålig att jag inte ville fortsätta kolla. Jag har läst alla böckerna i serie och tyckte inte alls om de två första, men hur mesig jag än tyckte storyn var så måste jag ge Stephanie Meyer cred för att vara en duktig författare. När jag läste böckerna var jag verkligen inne i dem, de var beroendeframkallade. Filmerna hade inget av det som var bra i böckerna, kvar var bara en larvig kärlekshistoria. Skådespeleriet i New Moon är den främsta anledningen till att jag inte gillar filmen. Kanske göra Kristen Stewart jättebra ifrån sig i sina andra filmer, men i Twilight-filmerna tycker jag att hon är så himla stel och tråkig. Rober Pattinson vet jag att han är duktig i t.ex. Harry Potter men även han känns stel här. Jag är absolut ingen expert på filmer och hur man gör dem, men jag upplevde också att New Moon var konstigt klipp och visade väldigt förvirrande vinklar i en del scener. På vissa ställe hade jag svårt att hänga med i handlingen, trots att jag har läst boken och vet vad som händer, och då tänker jag att det måste vara ännu svårare för någon som inte vet vad som händer att hänga med.

Det står att jag ska skriva om tre filmer baserade på böcker, men tyvärr kommer jag inte på en tredje. Jag är inte så kräsen när det kommer till film, och när jag kollar på film blir det främst Disney. Om du vet någon annan bra bok som har blivit en dålig film, eller som var dålig från början får du gärna lämna en kommentar om det :)      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar