lördag 26 april 2014

30 days of books - Dag 26

26. Bästa musikspellistan kopplad till en bok.  

Jag har inte lyssnat på så många spellistor till böcker, endast en, så det här var nog den enklaste dagen av alla! Låtlistan jag lyssnat på är kopplat till The Fault in our stars av John Green. Klicka här så kommer du till listan: the fault in our stars  (och om det inte fungerar kan du söka på ”the fault in our stars” på Spotify).
Den innehåller artister som jag älskar, som Imagine Dragons, City and Colour, John Mayer och Coldplay (och Lewis Watson!). Jag tycker om när man kopplar musik till böcker eftersom det är två saker jag älskar, men också eftersom de kan passa oerhört fint ihop. Ibland hittar man bara den låten som passar perfekt med en scen ur en bok eller en karaktär, och det är en rätt underbar känsla! Jag gjorde en spellista till min novell Två Tårar, och spellistan kan du hitta här Two Teardrops (eller sök på ”Two Teardrops” på Spotify).
Sen kan ju även soundtracket till en film (som baserats på en bok) vara väldigt bra. Soundtracket till Hunger Games och Catching Fire var väldigt bra, tycker jag! Häromdagen fick vi även reda på soundtracket till The Fault in our stars, som jag fullkomligt älskar! Såhär ser det ut: 

Som ni ser har vi två svenskar med! Afasi & Filthy (som nämns i boken) och Lykke Li! 
Jag ser väldigt mycket fram emot att höra Ed Sheerans nya låt, och Birdys (de skriver båda två väldigt bra låtar)! 


(En låt som jag dock saknar i soundtracket är Bastilles "Oblivion", som passar till boken, och som är väldigt fin.)











Vad tycker du om soundtracket? Och vad tycker du om musik till böcker?
Kramar från en exalterad Matilda. 

Psst: Om du inte har Spotify, finns det väldigt många fina spellistor på Youtube. Sök bara på t.ex. "The falt in our stars playlist" så kommer det upp! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar