söndag 27 april 2014

Din favoritgenre - 30 days of books

Ända sen jag började läsa själv har jag gillar historiska romaner. Jag älskar historia, men att läsa ren fakta tycker jag oftast är jättetråkigt, därför är skönlitterära böcker som utspelar sig förr i tiden perfekta. Förutom böcker som kollar jag även på historiska filmer och serie samt gillar kläder som är vintage och retro. Det är svårt att säga exakt vad som räknas som en "historisk roman", för alltid som har hänt är ju på ett sätt historia. Man pratar om historiska händelser, stora händelser som är viktiga att komma ihåg, men de kan ha hänt förra året. En roman som utspelar sig i nutid är dock inte historisk, bara för att den är ett år gammal. För mig som är född 1998 skulle jag ändå vilja säga att historia är allt som hände innan jag föddes, men en historisk roman ska utspelar sig lite länge tillbaka i tiden. Andra världskriget känns som en kanske naturlig markör för just mig, då jag har läst en del från andra världskriget och många andra böcker som handlar om tidigare epoker. Så för mig kan en historisk roman vara skriven närsomhelst, men ska utspela sig under eller innan andra världskriget.

Några historiska romaner som jag gillar:


Flykten till Järnets land av Maj Bylock och resten av böckerna i serien. 1600-talet. Sverige, resten av Europa, Amerika.





Drakskeppet av Maj Bylock. Vikingatid. Frankrike och Sverige.










 Sovay av Celia Rees. Slutet av 1700-talet, början på 1800-talet. England och Frankrike. Franska revolutionen.








Boktjuven av Markus Zusak. 1940-talet (andra världskriget). Tyskland.

Längtans Ö av Victoria Hislop. Nutid och 1950-talet. Grekland. Den här utspelar sig egentligen senare än gränsen jag själv satte förut, men eftersom det var min gräns har även jag rätten att ändra den. Längtans Ö var den första vuxenboken jag läste, så därför är den extra speciell. Och jag vill variera mina rekommendationer lite, så jag tyckte det behövde en bok som är skriven för äldre också.






PS. Jag jobbar fortfarande på inlägget för dag 25, då det är ett långt inlägg och det känns viktigt för mig att det blir bra!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar