onsdag 25 februari 2015

Cirkeln som film

Hej kära ni!
För en vecka sen var jag, Josefin och några fler kompisar och såg Cirkeln på bio. (Varnar redan här för att det kan förekomma spoilers för er som inte läst boken)
Den var hyfsat lik boken! Det var rätt länge sen vi båda läste boken, och därför  tror jag att vi kunde se filmen utan att störa oss så mycket på de skillnader som fanns. Mona Månstråle, Vaktmästaren Nicolaus och hans katt var ej med i filmen, vilket kändes lite trist men förhoppningsvis dyker de upp i de andra filmatiseringarna. 


Skådespelarna tyckte vi för mesta gjorde ett bra jobb, och enligt mig var castingen väldigt bra och karakaktärerna liknade de bilder jag fått upp i huvudet av dem. 

Filmskaparna hade lagt mycket krut på alla specialeffekter, och det var en del gånger jag fick blunda för jag tyckte det var för läskigt (men sån är jag.) Så rekommenderas ej för de som är otroligt lättskrämda! 
Soundtracket var dock väldigt bra och vacker (Benny Andersson har väl varit med på ett hörn i skapandet av musiken, tror jag?).

Josefin: Jag håller till stor del med om det som Matilda skrev. Några av skådespelarna var jättebra, andra var lite sådär. Utseende- och stilmässigt tyckte jag att casting var helt rätt gjord, förutom att de såg så gamla ut! De ska spela 16-åringar, men en del av dem såg ut att vara minst 20. Kan verkar som en fånig sak att hänga upp sig på, men det störde mig faktiskt riktigt mycket. Handlingen tyckte jag var bra, men man märke också att de hade kortat ner allt väldigt. Så är det dock alltid när böcker blir film, inget unikt för just Cirkeln. Överlag var filmen trots detta långt över mina förväntningar (som i och för sig var ganska låga). Specialeffekterna var väldigt välgjorda, framförallt på slutet är det en del dramatiska scener med mycket magi, men de såg väldigt verklighetstrogna ut. De märktes att de hade lagt ner mycket jobb och pengar på filmen och staden Engelsfors så precis ut som jag föreställde mig. Även om det finns mycket att klaga på, så kan jag ändå rekommendera filmen. Jag ser också fram emot att se Eld (om de anser det lönsamt att filmatisera den).


Kram Josefin och Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar